PENGGUNAAN E-DAGANG OLEH USAHAWAN-USAHAWAN DI MALAYSIA
PENGENALAN E-DAGANG
Kemajuan teknologi pada masa kini telah banyak
meningkatkan daya saing dalam ekonomi dan perniagaan di seluruh dunia.
Kebanyakan syarikat menggunakan komputer, internet dan perisian untuk meluaskan
perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran antarabangsa.
Perdagangan
Elektronik atau dikenali sebagai E-Dagang (Electronic Commerce)
merupakan satu sistem perniagaan secara atas talian (on line) iaitu satu proses pembelian dan juga penjualan yang menggunakan
kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih, sehingga dapat melindungi dan memuaskan pengguna-penggunanya iaitu
yang terdiri daripada penjual, pembeli dan pihak-pihak yang ketiga seperti
bank, syarikat kewangan, syarikat kad kredit, pengeluar sijil pengesahan
digital dan lain-lain lagi. Kebelakangan ini, ianya banyak menggunakan
Internet khususnya Web untuk mengadakan satu rangkaian yang menyatukan
pelanggan, penjual dan pihak-pihak ketiga dalam satu persekitaran elektronik
yang selamat untuk semua pihak dan boleh dipercayai.
Pada
masa kini website e-dagang telah digunakan secara komersial, dimana sudah ramai
usahawan dan peniaga menggunakan website e-dagang untuk menjalankan perniagaan
secara online. Sekiranya seseorang individu atau syarikat berminat untuk
berniaga secara online, website e-dagang adalah salah satu website yang sesuai
untuk mereka. Secara
tidak langsung, e-dagang ini telah membawa impak yang terbesar terhadap
peningkatan ekonomi di Negara kita. Pembangunan ekonomi yang semakin pesat dan
maju telah memberi kesan yang mendalam terutamanya, bagi Negara-negara yang
sedang membangun dan saling berdaya saing antara satu sama lain.
Perkembangan
e-dagang bermula sejak kemunculan internet pada tahun 1969 seterusnya berkembang
dan wujudnya E-dagang (E-commerce). Internet lahir pada tahun 1969 di Amerika
iaitu kelompok peneliti berhubungan dengan empat komputer di UCLA, Stanford
Research Institut, Universiti Utah dan Universiti California di Santa Barbara.
Mereka telah mencipta sebuah jaringan untuk berkomunikasi di antara satu sama
lain yang di kenali istilah ARPAnet (Advanced Research Project Agency) yang
mana merupakan salah satu bahagian keamanan Negara Amerika Syarikat.
Selepas
tiga tahun, lebih dari lima puluh universiti telah terhubung bersama-sama dalam
jaringan (network), dan jaringan komputer yang lain mulai muncul di sekitar
negara dan dunia. Seiring dengan perkembangan ARPAnet, yang diikuti pula dengan
kerjasama jaringan antara kaum pendidik, dan eksperimen NASA mengenai jaringan
komputer, jaringan ini mulai terhubung satu dengan yang lain, dan muncullah
istilah internet.
Dalam
konteks perniagaan, internet membawa impak transformasi yang menciptakan
paradigma baru dalam dunia perniagaan yang dikenali sebagai “Digital
Marketing”. Awal tahun 1990-an, perniagaan di internet mula berkembang
pesat mencapai jutaan pelanggan, maka muncullah istilah baru “Electronic
Commerce” atau lebih dikenali E-commerce. Perdagangan Elektronik juga
dikenali sebagai e-dagang. E-dagang merupakan sebuah sistem perniagaan yang
menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.
Istilah “perdagangan elektronik”
telah melalui perubahan mengikut zaman. pada awalnya, perdagangan elektronik
bererti pemanfaatan transaksi komersial, seperti penggunaan EDI untuk mengirim
dokumen komersial seperti pesanan pembelian atau invoice secara elektronik.
Kemudian terus berkembang menjadi
suatu aktiviti yang mempunyai istilah yang lebih tepat “perdagangan web” —
pembelian barang dengan melalui World Wide Web melalui server selamat (HTTPS),
protokol server khusus yang menggunakan enkripsi untuk merahsiakan data2
penting pelanggan.
Pada
awalnya ketika web mula terkenal oleh umum, pada 1994 banyak penulis merakamkan
bahawa e-commerce akan menjadi sebuah sektor ekonomi baru. Namun, sekitar empat
tahun kemudian protokol keselamatan seperti HTTPS memasuki tahap matang
dan banyak digunakan. Antara 1998 dan 2000, banyak bisnes di AS dan Eropah
mengembangkan web perdagangan ini.
KEPENTINGAN E-DAGANG DALAM PERNIAGAAN
Internet
merupakan alat komunikasi yang amat berkuasa di dalam bidang perniagaan dan
e-dagang merupakan satu bentuk perniagaan yang semakin berkembang di seluruh
dunia. Ini adalah disebabkan peningkatan yang ketara dalam Teknologi Maklumat
(IT) di mana ia bertindak sebagai penyokong utama E-Dagang.
E-dagang boleh dibahagikan kepada
dua jenis iaitu e-dagang di antara perniagaan dan perniagaan dan e-dagang di
antara perniagaan dengan pengguna. E-dagang di antara perniagaan dengan
perniagaan melibatkan transaksi di antara dua atau lebih syarikat di mana
satu pihak merupakan syarikat pembekal kepada satu organisasi penjual dan pemasar
yang lain. E-dagang di antara perniagaan dengan pengguna pula melibatkan
transaksi di antara penjual produk akhir dengan pengguna.
E-dagang amatlah perlu dan ia
memainkan peranan yang penting di dalam bidang perniagaan. Antara kepentingan e-dagang
dalam perniagaan ialah:-
1. Urusan jual beli dapat dijalankan
dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos.
Ini kerana, peniaga tidak perlu lagi
mempromosikan barangan atau produk mereka diluar seperti mengadakan promosi di
pasar raya, tempat- tempat awam dan di tepi-tepi jalan. Manakala mereka boleh
mengiklankan setiap barang dan produk mereka dengan mudah iaitu dengan
menggunakan kemudahan internet.
Kerja-kerja pengiklanan dan promosi
bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah malahan kosnya juga dapat
dikurangkan seperti kos tenaga kerja dan kos pengangkutan dalam aktiviti
promosi. Disamping itu, pelanggan tidak perlu membuang masa untuk pergi
kesesuatu tempat untuk membuat tempahan,
malah boleh membuat tempahan secara atas talian (on line).
2. Ia membantu mengintegrasikan semua
bahagian dalaman syarikat dengan sesebuah transaksi perniagaan untuk
meningkatkan kualiti perkhidmatan.
Contohnya, seseorang pelanggan akan
mendapat barang tempahannya dalam tempoh yang singkat di mana e-dagang membolehkan
tempahan pelanggan dihantar dengan serta-merta kepada bahagian dalaman syarikat
yang berkenaan seperti bahagian penjualan, bahagian logistik
dan bahagian pembuatan untuk
diproses dengan segera.
PENGGUNAAN E-DAGANG SECARA GLOBAL
E-dagang
telah digunakan secara global di serata dunia bagi mengembangkan perniagaan
masing-masing. E-dagang memainkan peranan yang penting dan sangat efesian dalam
memasarkan barangan dalam dan luar negara. Sebenarnya e-dagang amatlah penting
dalam pasaran global. Ini kerana ianya, Kebanyakan pengguna kini menginginkan
sesuatu yang cepat walaupun barangan tersebut sukar dicari. Salah satu cara
mereka ialah dengan mencari barangan di internet dan melakukan pembayaran terus
secara atas talian (on line).
Selain itu, ia membolehkan penjual
menjual barangan mereka serta merta dengan menembusi pasaran global secara
cepat dan mudah. Hal ini kerana produk yang dipaparkan di internet adalah 24jam
sehari dan 7 hari seminggu tanpa sekatan. Barangan seperti ubat-ubatan atau
barangan antik dari luar negara mungkin sukar diperoleh di dalam negeri.
Tetapi, sekiranya menggunakan khidmat e-dagang segala-galanya boleh didapati
dengan begitu senang.
Waktu bekerja yang flaksibel Jika
sudah bekerja, tetapi inginkan pendapatan sampingan, maka perniagaan e-dagang
adalah cara yang terbaik. Ini kerana, melalui perniagaan secara online peniaga
tidak memerlukan 8 jam sehari dan 5 hari seminggu untuk ke tempat kerja.
Tambahan, ia boleh dilakukan pada bila-bila masa yang di sukai dan
selesa. Dengan hanya menggunakan komputer dan internet sahaja peniaga dapat menjelajah di dunia
perniagaan tanpa sempadan.
Khidmat
e-dagang menggalakkan usahawan menceburi lebih dari satu perniagaan
Memandangkan modal untuk memulakan perniagaan di internet jauh lebih murah
berbanding berniaga secara offline maka, ini membuka peluang yang lebih kepada
usahawan untuk mempelbagaikan perniagaan lebih dari satu jenis.
Rata-rata
pengguna masih lagi ragu-ragu terhadap keselamatan transaksi melalui talian
dimana terdapat kemungkinan maklumat peribadi mereka serta nombor kad kredit
akan dipintas oleh penggodam sistem komputer. Namun begitu dengan kemunculan
teknologi seperti Secure Electronic Transaction (SET), Secure Socket
Layer (SSL), peningkatan keselamatan Firewall diharapkan dapat membantu
mengurangkan kegusaran pelanggan. Sebagai contoh, teknologi SET
memerlukan pembeli, penjual dan pihak bank berdaftar dengan badan persijilan
tertentu bagi mengesahkan identiti mereka semasa melakukan urusniaga.
Pengesahan ini akan dilakukan secara luar talian seperti melalui telefon, faks
dan sebagainya ( Lee Fong Yeaw, 2013 ).
TAHAP PENGGUNAAN E-DAGANG DI MALAYSIA
Di Malaysia, penggunaan e-dagang masih dianggap medium
baru bagi kebanyakan masyarakat. Mereka lebih gemar menjalankan perniagaan
secara tradisi iaitu secara langsung dan menjalankan transaksi secara bersemuka
tanpa menggunakan teknologi ICT. Hanya sebahagian individu terutamanya
menjalankan urusan niaga menggunakan konsep e-dagang ini seperti membuat
pembayaran bil, pembelian barangan secara on
line, pembelian tiket kapal terbang dan banyak lagi.
Pada
tahun 2006, Kerajaan Malaysia melancarkan kesemua perkhidmatan awam menggunakan
sistem secara atas talian (on line)
untuk urusan rasmi mahupun urusan perniagaan antara kerajaan. Pendekatan ini
telah dibuat setelah melihat perkembangan penggunaan aplikasi menerusi On line tersebut telah berkembang dengan
lebih pesat di beberapa Negara.
Antara
pihak kementerian dan agensi yang terlibat adalah seperti Kementerian Pertanian
dan Industri Asas Tani dan Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia (MIMOS),
telah melancarkan satu program dengan terbitan E-dagang iaitu AgriBazzar.com
pada tahun 2004. Setelah wujud E-dagang, ianya membolehkan urusan jual beli
dilakukan dengan hanya perantaraan menerusi Internet. Ia dapat mengurangkan kos
dari segi logistik dan pengurusan.
E-dagang di Malaysia sebenarnya telah pun mula berkembang
dengan pesat sejak tahun 2000. Hal ini dapat dilihat apabila pendapatan yang
telah berjaya diperolehi adalah sebanyak RM 1.6 bilion. Jumlah ini telah
melonjak sebanyak 600% jika dibandingkan dengan jumlah pendapatan tahun
sebelumnya. Satu kajian telah dilakukan pada tahun 2000 dan telah mendapati 5%
daripada pengguna internet di Malaysia pernah melakukan pembelian menerusi
e-dagang. Pada tahun 2005 pula kajian yang telah dilakukan oleh SKMM pula
mendapati sebanyak 9.3% pengguna internet telah melakukan aktiviti yang
melibatkan penggunaan e-dagang. Pada tahun 2006 pula, sebanyak 11.4% peratus pengguna
internet telah melakukan pembelian menerusi internet. Manakala pada tahun 2010,
SKMM mendapati bahawa jumlah tersebut telah meningkat kepada 33.6%. Hasil
daripada kajian tersebut telah menunjukkan bahawa aktiviti yang melibatkan
penggunaan e-dagang dalam internet telah mula mendapat perhatian daripada para
pengguna internet. Penggunaannya semakin meningkat saban tahun. Hal ini
dijangkakan akan terus meningkat sejajar dengan peningkatan penggunaan internet
tersebut. Menurut
akhbar Berita Harian bertarikh 28 Oktober
2015, bilangan pengguna Internet yang aktif di negara kini melebihi 20.1
juta berbanding 18 juta orang pada 2012.
Presiden dan Ketua Eksekutif Rakuten
Online Shopping, Masaya Ueno, berkata, akses internet di seluruh negara serta
sokongan padu komuniti perniagaan selain perkembangan positif dalam aktiviti
beli-belah dalam talian, membeli-belah sosial akan terus menjadikan Malaysia
sebagai pasaran e-dagang yang cergas dan menguntungkan(Utusan Malaysia, 2012).
Sokongan dan peranan kerajaan amatlah
diperlukan terutamanya berkaitan dengan aspek keselamatan dan perundangan untuk
menarik perhatian pengguna dalam menggunakan perkhidmatan e-dagang. Kerajaan
perlu merangka beberapa dasar yang dilihat tidak membebankan dan efisien.
Kerajaan perlu sentiasa memantau dan memastikan undang-undang e-dagang dari
semasa ke semasa agar ianya tidak mendatangkan beban kepada pengguna dan juga
undang-undang yang ditetapkan hendaklah
bersifat telus dan melindungi hak, harta dan mengawal sebarang bentuk penipuan.
Pihak
swasta juga perlu memainkan peranan yang penting dalam perjalanan e-dagang di
Malaysia. Pihak swasta hendaklah mewujudkan satu sistem transaksi selamat yang
melindungi pengguna dari ancaman penggodam siber supaya maklumat peribadi
pengguna tidak disalah gunakan. Penyediaan kemudahan yang bersifat mesra pelanggan
perlu diwujudkan supaya persekitaran komunikasi dan interaksi dapat dijalankan
dengan lancar dan selesa.
CABARAN / HALANGAN PENGGUNAAN E-DAGANG
E-dagang merupakan sebuah teknologi
baru yang tidak terlepas daripada cabaran yang ditempuh dalam usaha untuk
dikembangkan serta digunapakai oleh orang ramai. Ia kurang mendapat sambutan
kerana masih lagi di peringkat awal terutamanya bagi negara yang membangun. Cabaran
dan rintangan yang dihadapi ini bukan sahaja berlaku di Malaysia malahan di
seluruh dunia. Tidak semua golongan masyarakat dapat menyambut baik teknologi
baru yang diperkenalkan ini. Terdapat sebahagian yang masih berminat untuk
menggunakan perkhidmatan e-dagang ini untuk urusan kerja dan juga aktiviti
seharian.
Ketidakcukupan perkhidmatan telekomunikasi jalur lebar
merupakan faktor utama dalam menjadi penghalang dan kekangan terhadap
perkembangan e-dagang dalam sesebuah negara. Bagi memenuhi keperluan maklumat
dalam laman sesawang kepada pelanggan, perkhidmatan Internet jalur lebar
berkelajuan tinggi amat diperlukan. Hal ini demikian kerana, maklumat dan
informasi yang berkaitan dengan sesuatu produk atau perkhidmatan perlu
disediakan oleh pembekal. Pengguna akan mendapat maklumat tersebut menerusi
laman sesawang dan ini akan memberi impak yang positif apabila pengguna turut
melakukan proses pembelian dan kegiatan perdagangan menerusi Internet (Turban
dan King, 2003).
Para pengguna lebih mementingkan
kualiti sebenar sesuatu barangan yang dibeli. Pengguna yang bijak tidak melihat
sesuatu barangan dari segi luaran semata-mata tanpa mengetahui kualiti sebenar
barang tersebut. Contohnya, para pengguna dapat membeli sesuatu produk dengan
hanya melihat katalog yang diiklankan dalam perniagaan internet. Apabila barangan yang dipesan sampai
kepada pembeli, mereka tidak mempunyai pilihan lain selain daripada terpaksa
menerima barangan tersebut walaupun tidak menepati kehendak mereka (Ding Chong
Ming, 2012).
Segala
maklumat yang dipaparkan juga turut boleh disalahguna oleh sesetengah pihak.
Ini kerana, maklumat-maklumat yang terkandung di laman web boleh diubahsuai
tanpa meninggalkan sebarang kesan. Keadaan ini menyebabkan pihak pembekal
mengalami cabaran dalam dunia maya.
Selain
itu, jenayah siber sering berlaku dikalangan masyarakat dan ia sukar dikesan
kerana mereka mahir memanipulasikan e-dagang. Ada sesetengah laman web
perdagangan palsu menyebabkan pengguna tidak mendapat barangan yang dipesan
walaupun pembayaran telah dilakukan melalui elektronik. Jelaslah,
e-dagang dapat menimbulkan kesan baik dan buruk kepada para pengguna.
FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN E-DAGANG
Terdapat pelbagai faktor yang mendorong penggunaan
e-dagang kepada para peniaga dan juga pembeli di Malaysia dan juga diserata
dunia. Faktor - faktor ini merupakan antara faedah - faedah yang boleh
dinikmati oleh para pengguna yang menggunakan perkhidmatan e-dagang.
Faktor
mudah digunaakan memberi kesan terhadap keinginan seseorang untuk membeli menerusi
online atau secara offline. Hal ini menunjukkan bahawa seseorang pengguna akan
mengenal pasti atau mencuba sesebuah aplikasi yang disediakan sama ada ia mudah
digunakan atau sebaliknya dan seterusnya mempengaruhi seseorang pengguna untuk
terus mencuba atau menggunakan sistem tersebut atau memberhentikannya. Justeru,
mudah digunakan merupakan faktor penting yang memberi kesan secara langsung
kepada pengguna sama ada mahu membeli secara online atau sebaliknya (McCloskey,
2004).
Faktor
lain yang mempengaruhi keinginan seseorang pengguna untuk menggunakan khidmat
e-dagang ialah faktor pengaruh sosial. Hasil kajian oleh Fan, Saliba, Kendall,
dan Newmarch (2005) mendapati pengguna lebih suka memberi cadangan dan saranan
berkaitan sesuatu perkhidmatan yang digunakan kepada orang lain sekiranya
mereka berpuas hati terhadap perkhidmatan yang diberikan. Mereka lazimnya akan
memberitahu dan menyarankannya kepada rakan mereka yang terdekat supaya turut
mencuba dan menggunakan sistem tersebut.
Jarvenpaa, Tractinsky, dan Vitale (2000) dalam kajiannya mendapati
faktor kepercayaan adalah penting dalam hal yang berkaitan dengan risiko dan
pertukaran menerusi elektronik. Ini menunjukkan bahawa faktor kepercayaan
diberi keutamaan oleh pengguna apabila melibatkan penggunaan sesebuah aplikasi
dalam sesebuah laman web.
Harga
dan kos yang berpatutan merupakan motivasi utama seseorang pengguna online
dalam melakukan urusan pembelian menerusi laman web (Swatman, Krueger & Van
der Beek, 2006). Pengguna membandingkan terlebih dahulu kos yang ditawarkan
dalam sesebuah laman sesawang sebelum melakukan pembelian. Sehubungan dengan
itu, pengguna amat menitikberatkan perkara berkenaan dengan kos dalam
menggunakan aktiviti yang berkaitan dengan e-dagang.
KESIMPULAN
Perkembangan e-dagang di Malaysia sememangnya
sudah berada pada tahap yang semakin meningkat dari semasa ke semasa. Kini ia semakin
diterima oleh masyarakat sebagai satu cara mudah untuk membuat urus niaga tanpa
membazir masa dan mengeluarkan perbelanjaan yang tinggi. Peningkatan
infrastruktur komunikasi dalam bidang teknologi maklumat akan mempengaruhi
kelajuan dan peningkatan penggunaan aplikasi e-dagang bagi sesebuah negara.
Malaysia sudah pun menuju ke arah itu dengan projek Lebuhraya Multimedia. Oleh
yang demikian adalah diharapkan urusniaga melalui e-dagang akan menjadi satu
budaya urusniaga yang menggalakan dalam masa yang terdekat.
Usahawan
pula harus bersedia mengikut rentak ekonomi masa kini. Jika para usahawan itu
ingin mendahului pesaing pada masa depan, ilmu pengetahuan dan kemahiran sahaja
akan menentukan survival usahawan dalam dunia perniagaan pada alaf milenium
kini. Seharusnya para usahawan bersedia selengkapnya dalam menghadapi perubahan
dunia perniagaan yang memasuki era globalisasi di samping perubahan daripada
peningkatan dalam industri yang rata-rata berasaskan teknologi maklumat.
Semakin hari semakin banyak produk melimpahi pasaran, jadi pengeluar
berkehendakkan suatu pendekatan yang tangkas bagi memenuhi sasaran pasaran.
RUJUKAN
2. Ding Chong Ming. (2012) . E- Dagang
kuasa penggerak perniagaan baru. Dewan Budaya, September : 48-49
3. Fan, Y., A. Saliba, E.A. Kendall & J. Newmarch. 2005.
Speech interface: an enhancer to the acceptance of m-commerce application.
Proceedings of the International Conference on Mobile Business (ICMB’05),
Sydney, Australia.
4. Jarvenpaa, S. L., N. Tractinsky , & M. Vitale. 2000.
Consumer trust in an Internet store: a cross-cultural validation. Information
Technology and Management, 1 (12), 45-71
5. Lee Fong Yeaw. (2013) . Internet dan
perniagaan. Utusan Malaysia, 21 Mei: 5
6. McCloskey, D. 2003-2004. Evaluating electronic commerce
acceptance with the technology acceptance model. Journal of Computer
Information systems, 49-57
7. Swatman,
P.M.C., Krueger, C. & Van der Beek, K. 2006. The changing digital content
landscape: An evaluation of e-business model development in European online
news and music. Internet Research, 16 (1), 53-80.
8. Turban,
E. and King, D (2003) Introduction to E-Commerce, Prentice Hall
9. Utusan Malaysia (2012) online : http://ww1.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20120718/ek_02/Malaysia-dijangka-catat-transaksi-e-dagang-RM19b
0 comments